Megváltozik a bonus-malus fokozatok ellenőrzésének rendszere
A Kártörténeti Nyilvántartás (KÁNYA) rendszere váltja fel a bonus-malus fokozatok biztosítói ellenőrzésének jelenlegi rendszerét, a BOMA-rendszert. Az erről kiadott minisztériumi rendelet 2011. június 15-étől hatályos.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosító váltásnál megszűnik a biztosítók közötti papír alapú adatcsere, helyette a biztosítók a Kártörténeti Nyilvántartásból tudják lekérdezni az ügyfelek kártörténeti adatait – áll a Magyar Biztosítók Szövetségének közleményében.
A MABISZ javaslata az, hogy 2015-ig maradjon fenn a jelenlegi, egységesen szabályozott, kötelezően előírt bonus-malus rendszer, ezt követően pedig a biztosítók teljes szabadságot kapjanak abban, hogy milyen kedvezmény-rendszert alkalmaznak.
A KÁNYA-rendszert a biztosítók 2010. január 1-jétől, a kötelező gépjármű felelősségbiztosításról szóló törvény hatályba lépése óta folyamatosan töltik fel adatokkal, így 2015-re már elegendő adat állhat a biztosítók rendelkezésére az új rendszer alkalmazásához, a kis túlzással személyre szabott díjképzésben. Az újítás nagy előnye, hogy akár évtizedekre is visszakereshetőek lesznek akár a kármentes, akár a balesetet okozó autósok adatai.
Az ügyfelek számára talán legfontosabb változást az jelenti, hogy ha az aktuális szerződést kezelő biztosító az új kárnyilvántartásban a szerződés első két hónapja során nem tudja beazonosítani a besoroláshoz szükséges adatokat, a szerződést véglegesen A00 osztályba kell sorolnia. A biztosítóknak a biztosítási időszak kezdetét követő 15. és 30. nap között kell lekérdezniük a kárnyilvántartásból a bonus-malus besoroláshoz szükséges információkat, és a 45. napig kell megállapítaniuk a fokozatot, valamint értesíteniük az ügyfelet a besorolásról és az új díjról.
A tervezet gyakorlati megvalósításának pontos részleteiről következő hírlevelünkben számolunk be.